onsdag den 12. december 2012

Jul, sne og sygdom!

Åh jeg elsker julen og jeg elsker sneen! Også selvom jeg er blevet ramt af forkølelse! Har ligget på sofaen i to dage, og det er nu min officielt sidste sygedag i dette semester, før jeg skal til at "make up" for at "missing school", så jeg har bare at have det fantastisk imorgen! Det er dog juleferie på næste fredag så vi har ikke langt igen før vi igen kan ligge og flade ud på sofaen ;)

Så der er ikke sket så meget, men jeg kom til at tænke på noget... Folk spørger mig om amerikanerne stiller dumme spørgsmål og amerikanerne selv spørger mig hvad vi går og siger om dem, så her kommer nogle små finurligheder som jeg har fundet sjove eller overraskende...

Eftersidning:
Ved godt at det alle er noget vi har hørt om, men det er bare så underligt at være her hvor det virkelig sker. (Haha, det rimer). Til frokost bliver der delt rosiner ud til de elever som ikke har taget en frugt eller nok salat eller noget, og da ingen rigtig kan lide de her rosiner, bliver de istedet kastet rundt med. Det skete også den anden dag til frokost. Den ene halvdel af vores bord begyndte at kaste med mad over til drenge bordet ved siden af os (jeg ved det.. Tihi-.-), men da jeg havde travlt om at forklare om hvordan jeg var løbet ind i den pige i kirken og slået mit hoved, lagde vi ikke rigtig ikke mærke til hvad der skete indtil den ene halvdel af vores bord rejste sig og nærmest løb væk, og der stod en meget sur "gårdvagt" og råbte af os. "Hvem gjorde det?" råbte hun. "Det ved vi ikke," sagde vi alle roligt, for det gjorde vi virkelig ikke. "Hvis i ikke fortæller os det får i alle eftersidning!" Woops. Så blev vi lige nervøse. Efter vi forsikrede hende om at vi altså ikke gjorde det, og henvendte hende til drengene ved siden af os, slap vi heldigvis. Men jeg løb straks til toilettet, hvor pigerne var flygtet hen, for at fortælle dem at drengene altså ikke havde tænkt sig at gå ned alene, og havde tænkt sig at fortælle om dem, når nu de alligevel skulle på kontoret. Og der er kameraere over alt på skolen - undtagen på toilettet tror jeg - så de var med sikkerhed blevet "kendt skyldige" hvis de besluttede sig for at kigge filmen igennem. Så Alexis og Rachel løb straks til kontoret og meldte sig selv, og fik hver en halvtimes eftersidning efter skole. Godt det ikke var mig siger jeg bare.

Biler/Kører som 16-årig:
Folk i Amerika går meget op i biler... Fordi folk kan kører allerede som 15-årige (næsten) og kan begynde træning når de er 14! Lyder det ikke vildt? Når de så får deres højtelskede bil, reparere de den selv, og gør den kører-klar. De bruger IKKE GPS'er, men de har til gengæld en fantastisk stedsans! Det er sindssygt nogen gange. Men deres veje er på en måde også delt op i store kvadrater. Vejene går enten nord/sydpå eller vest/øst. Så de danner næsten store kvadrater oppe fra.

Karaktere:
Karaktere er baseret på procenter - lidt ligesom på gymnasiet forestiller jeg mig, så hvis du i bund og grund er ligeglad med dine karaktere, men bare vil bestå, kan du vælge og vrage de lektier du vil, så længe du stadig har over 70%. Selvom noget af det letteste jeg ved, er at vedholde et A - over 92% i alle klasser, så gør folk det ikke, fordi de ikke laver lektier. Hvis du bare laver dine lektier, så er testene ret lette, og alt giver karaktere, så det er faktisk super let at vedligeholde din karakter ved et A, så længe du altså ikke går hen og bliver vildt doven.
Det bliver lidt svært at komme hjem, hvor det alt sammen handler om store opgaver. Du kan endda også få ekstra credit for at tage tærter med til timen (skete i Kristens klasse) eller lave simple ekstra opgaver (som i min Geometry time), så igen:  Det bliver super hårdt at komme hjem til et skolesystem, hvor alt handler om de store opgaver du aflevere.

Tøjstil:
For amerikaerne betyder hår, make-up, neglelak og tøj rigtig meget! Dog er tøj ikke altid en toppriotet. Hvis de ikke lige føler for det, så hopper de gerne i et par jogging-bukser og en sweatshirt og tager i skole, så længe hår og make-up er perfekt! Det er så sjovt. Jeg har altid jeans på, men folk går lidt frem og tilbage fra dag til dag. Nogen gange tager de endda en kjole på og dresser helt op, men som sagt er de ikke bange for at vise sig i jogging-bukser den næste dag. Vi har noget der hedder "12 days of christmas" i skolen, og hver dag sker der en ny ting på skolen. Mandag var pyjamas dag, hvilket egentlig bare gik ud på at hoppe i din ynglingspyjamas og gå i skole, og det var der overraskende mange der havde gjort. Og det var endda de hygegligt af slagsen, med må søde figurer på eller mange farver. Lidt hyggeligt. Idag var der varm kakao during lunch, men siden jeg ikke kunne være med til det, lavede jeg bare min egen varme kakao! Min smagte sikkert også meget bedre end deres.

Lad mig se om der er andet jeg kan komme i tanke om.. Der var så mange i løbet af sidste uge som jeg bare glemte at skrive ned.

Nå, men den anden dag... Der var der en af mine venner - det vil sige Todd and Mon (i ved Mom and Dads venner)'s datter - slog noget op på facebook. Nemlig et billede af en stor flot forlovelsesring. Hendes kæreste havde inviteret hende på middag og var så gået ned på et knæ og spurgt hende og hun ville gifte sig med ham - SÅ SØDT! Han havde hyret en fotograf til at tage billeder, og inviteret Todd and Mon til at sidde i baren og overvære det hele (selvfølgelig uden deres datter viden) og hele restaurenten klappede af dem da hun sagde ja! Så fantastisk sødt. Hun er dog kun 19 tror jeg, hvilket jeg syntes er lidt for ungt, men det er altså bare sådan de gør herover. Hun siger dog at det varer lidt før de faktisk skal giftes, men alligevel. Ej, blev så glad! Så sødt!
Det er også en anden ting. Brylluber betyder helt vildt meget for pigerne herover. De holder både bridal-shower (ikke sikker på hvordan det staves) og så selvfølgelig også en polterabend. Men derudover er der en hjemmeside herover som hedder Pinterest - tror jeg - hvor der ligger tonsvis af billeder på, og så kan du vælge det du godt kan lide og "pine" det og ligge i mapper osv, og alle de piger hvis profiler jeg har set indtil videre, har en "future-wedding" mappe, hvor de henter alle detaljerne ned for deres kommende brullyb. Det er nu meget sødt.

Nå vil smutte, skal se film med Kristen og Mom!

Bare lige en hurtig opdatering.

Knus og kram :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar